Hírlevél



HTML formátum?

Lengéscsillapítók

Lengéscsillapítás és rugózás nemcsak a kényelem, hanem a biztonság fontos tényezője
A lengéscsillapítót és a rugót egymással összhangban választja ki a konstruktőr az adott gépkocsihoz. A rugalmas gumiabroncs „pattogását” a lengéscsillapító akadályozza meg.
Erre azért van szükség, mert amikor a kerék felemelkedik az útburkolatról, alkalmatlanná válik az erőátvitelre. Ez nagyon veszélyes, mert ilyenkor sem fékezni, sem kormányozni nem tudunk. A legkisebb oldalirányú erő hatására (pl. oldalszél, vagy kanyarban a centrifugális erő) a gépkocsi megpördülhet, vagy kifarolhat. Saját és közlekedési partnereink biztonsága érdekében ellenőriztetni kell a lengéscsillapítók állapotát. Ha rossz állapotú, a száraz útburkolaton a fékút 30%-kal is megnövekedhet. Nedves úton még kedvezőtlenebb lesz a helyzet. A biztonság érdekében csak a gyár által jóváhagyott rugót és lengéscsillapítót lehet a gépkocsiba szerelni.


A hagyományos és az aktív kerékfelfüggesztés, mint a menetbiztonság fontos tényezője
A menetkényelem érdekében egyre bonyolultabbá váló lengőkaros rendszerek végzik a kerekek megvezetését. A rugózás miatti elmozdulásokat gömbcsuklók és rugalmas gumielemek teszik lehetővé. Az előbbiek kopnak, az utóbbiak túlzott igénybevétel vagy öregedés miatt repedeznek, elszakadhatnak.     
Az aktív kerékfelfüggesztéssel egy sajnálatos ellentmondást igyekeznek elektronikus szabályozással áthidalni.
Az a futómű ugyanis, mely lágy rugózású, kényelmes, sajnos nem biztonságos. A nagy menetbiztonságú kerékfelfüggesztéssel viszont a legnagyobb jóindulattal sem mondható kényelmesnek az utazás. Az elektronika a menetviszonyoknak megfelelően az érzékelőktől érkező információk alapján automatikusan változtatja a lengéscsillapító és a rugó karakterisztikáját. Gyakran automatikus szintszabályozással is kombinálják. Az aktív
kerékfelfüggesztés nagymértékben növeli a gépkocsi menetstabilitását, de költséges megoldás.

 
Pályázatok Pályázatok